Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Ab van de Wakker de inspanning van de Brabantse Academische Werkplaats Diversiteit in het Jeugdbeleid wilde een diversiteitspanel in te stellen; een (internet)panel met vertegenwoordigers van migrantengroepen die aan de hand van online-vragen advies kunnen geven over de wijze waarop dienst- en zorgverlening aan migranten en hun kinderen het beste kan plaatsvinden.
Op allerlei manieren (via scholen en sportverenigingen, bestaande netwerken en speciale ‘wervers’ uit migrantenkringen) is geprobeerd panelleden te werven.
Er zijn helaas hebben niet deelnemers zich aangesloten. Waarom niet? Op een gebrekkige kennis van de Nederlandse taal en het ontbreken van een computer of computervaardigheden hadden Van de Wakker en zijn collega’s geanticipeerd door de inzet van intermediairs. Twee andere bedenkingen kwamen als een verrassing. Zo bleek er nogal wat wantrouwen tegen het panel en vreesden potentiële deelnemers een herleiding van de antwoorden naar de respondenten. Maar dat geïntegreerde migranten niet als migrant aangesproken willen worden (maar gewoon als Nederlander), was pas echt de genadeklap voor het panel.
De Brabantse Academische Werkplaats voor Diversiteit in het Jeugdbeleid probeerde een diversiteitspanel op te richten. Er zouden vertegenwoordigers van migrantengroepen advies geven over hoe dienst- en zorgverlening aan migranten en hun kinderen het beste plaats kon vinden. Er op diverse manieren geprobeerd panelleden te vinden, maar deze pogingen mochten helaas niet baten.
Reacties (0)