Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Het merk Adidas ging in 2018 een samenwerking aan met het merk Ivy Park (ontstaan in 2016) van de populaire zangeres Beyoncé. De nieuwe kledinglijn kreeg de naam Adidas x Ivy Park en werd aangekondigd op 4 april 2019.
Er werden echte statement items ontworpen, bijvoorbeeld schoenen met heel hoge zolen en opvallend grote t-shirts in felle kleuren. Goedkoop was de lijn niet, voor een shirt van Adidas x Ivy Park moest zo’n 250 euro neergelegd worden. Als promotie werden er dozen met items naar celebrities en fans gestuurd.
De eerste collectie was een groot succes: een paar uur na de pre-sale en een paar minuten na het begin van de algemene verkoop was de collectie uitverkocht. De website crashte van de vele bezoekers, dit wekte wel frustratie op bij veel klanten. In de jaren erna nam de populariteit van de lijn af. In 2022 daalden de inkomsten zelfs met 50 procent, wat neerkwam op een bedrag van 40 miljoen dollar, terwijl er was gerekend op 250 miljoen dollar. Adidas en de zangeres beëindigen hun samenwerkingscontract. Dat er te weinig belangstelling is voor de kledinglijn, kan komen doordat de items best duur zijn en Beyonce vooral populair is bij een jong publiek dat niet zoveel te besteden heeft. De prijzen maken de lijn voor veel consumenten niet toegankelijk. Ook zijn de kledingstukken wel erg opvallend en hierdoor moeilijk te combineren, men heeft niet zoveel geld over voor iets wat toch niet zo vaak gedragen kan worden. Naast de tegenvallende verkoopcijfers hadden Adidas en Beyoncé ook creatieve meningsverschillen. Beyoncé wil meer vrijheid en gaat liever haar eigen weg. Adidas had eind vorig jaar ook al een grote tegenvaller toen de samenwerking met Kanye West verbroken werd na antisemitische uitingen van de rapper.
Adidas en Beyoncé begonnen in 2019 een samenwerking: Adidas x Ivy Park. De kledinglijn was erg populair toen deze net werd gelanceerd, maar de laatste jaren vielen de verkoopcijfers steeds meer tegen. De items waren erg opvallend en zeker niet goedkoop. Dit verkocht niet goed bij de jonge fans van de popster die nog niet zoveel te besteden hebben. Beyoncé wilde ook graag wat meer creatieve vrijheid en dus stoppen Adidas en de zangeres met de samenwerking.
Reacties (0)