Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Wie de diagnose kanker krijgt, wordt geconfronteerd met moeilijke keuzes en complexe informatie. In de spreekkamer is beperkte tijd om alle vragen te stellen en het is moeilijk om wegwijs te worden uit alle beschikbare informatie. 80% van de patiënten geeft dan ook aan dat ze extra hulp zouden willen bij het maken van de juiste keuzes. Sandra Kloezen en Dirk Bosman bedachten daarom Medical Navigator, een service die de mensen zelf kunnen inhuren en waar ze ook zelf voor betalen. Het is een netwerk van onafhankelijke artsen die met tijd, aandacht en aanvullende kennis mensen begeleiden bij het maken van keuzes voor de behandeling van kanker. Gaandeweg zou een kennisnavigatiesysteem ontwikkeld worden om de service effciënter en daardoor schaalbaar te maken. Ook zou de service zich later moeten uitbreiden naar andere ziektebeelden.
Voordat Medical Navigator werd gelanceerd, deed Sandra uitgebreid onderzoek. Ze voerde dertig gesprekken met mensen die recent voor moeilijke medische keuzes hadden gestaan en onderzocht initiatieven die ook het gat tussen patiënt en zorgverlener wilden dichten. Veel daarvan bleken te zijn stukgelopen op het businessmodel, omdat men niet gewend is om dit soort hulp in te schakelen en zorgverzekeraars het beschouwen als reeds verzekerde zorg. In juli 2017 bundelde Sandra haar krachten met Dirk Bosman, een ondernemer in de zorg die aan een vergelijkbaar initiatief had gewerkt. Ze schakelden een online marketingbureau in en zorgden voor een schil van adviseurs en een netwerk van artsen die het werk als Navigator wilden combineren met hun werk in de reguliere zorg. Samen met een ICT-bedrijf ontwikkelden ze de Medical Map, het AVG-proof communicatiemiddel met de klanten. De prijs van de service in de eerste pilotfase werd vastgesteld op €335, laag genoeg om geen drempel te zijn.
Het profel van de klanten van Medical Navigator was zoals verwacht en ze waardeerden de service met een 9. Toch waren er de nodige problemen. Het bleek voor de Navigators zeer arbeidsintensief om alle informatie te verzamelen die nodig is om goede begeleiding te bieden. Daarnaast bleef het aantal klanten achter. Omdat disruptieve innovatie in de zorg om een lange adem vraagt, raadden adviseurs aan om nog niet op te geven. Maar een lange adem kost geld en downsizen was geen optie. Zorgverzekeraars zien de service van Medical Navigator als verzekerde zorg en zouden het onafhankelijke imago van Medical Navigator in gevaar kunnen brengen. Na grondige evaluatie werd besloten om het project on hold te zetten. Enkele tevreden klanten proberen een doorstart mogelijk te maken, maar zover is het nog niet.
Wanneer mensen de diagnose kanker krijgen, staat hun wereld op zijn kop. Terwijl ze worden overvallen door angst en verdriet, moeten ze ingrijpende keuzes maken over hun behandeling. Medical Navigator koppelt deze mensen aan onafhankelijke artsen die keuzebegeleiding op maat bieden. Waarom moest Medical Navigator on hold worden gezet, terwijl de service door klanten met een 9 werd gewaardeerd?
Reacties (0)