Archetype

De canyon

Ingesleten patronen

In ons leven komen we vaak dezelfde situaties tegen. Om daar efficiënt mee om te gaan ontwikkelen we routines, gewoontes en best practices. Zowel individueel als georganiseerd leren we vaardigheden en deze nestelen zich in ons brein of in de vorm van geschreven en ongeschreven protocollen in de organisatie of samenleving.

10 recente lessen

1.

Geneesplaats.nl Een innovatief platform dat patiënten / sitenaam "genezingzoekenden" en therapeuten / sitenaam "geneeskundigen" met elkaar verbindt
Er blijken te weinig mensen te zijn die durven af te wijken van geneeskundige premisses, waardoor innovatie in de zorg traag verloopt , wat er ook verantwoordelijk voor lijkt dat dit lastige maar ook relatief logische concept nog niet eerder is uitgevoerd.

2.

Omvangrijk patiënten zelfmanagement initiatief Umenz stuit op systeembeperkingen
De bestaande structuur en financieringsmodellen in de zorgsector zijn diep verankerd en belemmerden de adoptie van de innovatieve oplossingen van Umenz. Ondanks enthousiasme onder gebruikers kon het systeem de innovatie niet goed absorberen.

3.

Gesprekshulp behandelgrenzen: een offpiste avontuur
Het vragen aan huisartsen om de gesprekshulp te gebruiken zorgde voor uitdagingen, omdat het hen dwong om gesprekken te voeren waarvoor ze zichzelf niet als bekwaam genoeg beschou- wden. Bovendien was het idee dat dit niet bij de huisarts paste, maar in een ziekenhuis hoort plaats te vinden, wat de acceptatie van de gesprekshulp verder bemoeilijkte.

4.

Blokker failliet
Blokker werd voor de consument overbodig, het winkelen bij Blokker werd minder populair en Blokker heeft te veel vastgehouden aan de ooit succesvolle formule.

5.

Statiegeld zorgt voor troep op straat
Het duurt even voor men gewend is aan het inleveren van statiegeld. Men is gewend na gebruik een flesje direct weg te gooien, dit gedrag is voor veel mensen lastig te veranderen. Wellicht wordt er meer ingeleverd in de toekomst, het heeft tijd nodig.

6.

Bouwen aan vertrouwen in onderzoeksdata, gegenereerd én beheerd door de burger
Holland Health Data Coöperatie: Door vastgeroeste patronen (richtlijnen, wetgeving, protocollen) gebeurt het ter beschikking stellen van data niet en resulteert in onderbenutting en verlies van waarde en daarmee gezondheid.

7.

Blij met digitale sparringpartner: ChatGPT als Aanvullende Intelligentie
Door ChatGPT op deze manier te gebruiken, krijg je toegang tot ideeën van elders en vermijd je de ‘Canyon’, waarbij mensen zich beperken tot beproefde aanpakken.

8.

Geslaagde innovatie? Jazeker, maar toch ook niet. De 'Last Mile' doet zich gelden!
Opdrachtgevers lijken er huiverig voor te zijn. Misschien is het omdat het nieuw en onbekend is dat ze twijfelen of het wel werkt, of het niet te lang duurt, of de kwaliteit wel goed is.

9.

Experimenteren met 3D-geprinte rioolputten
Om tot zo’n succesvolle innovatie te kunnen komen is het volgens beiden essentieel dat je mensen om je heen hebt die bereid en in staat zijn om af te wijken van de gebaande paden en die erin geloven dat het anders kan. “Als je begint met we doen het altijd zo en dat gaat altijd goed, dan heeft het eigenlijk geen zin om aan zo’n traject te beginnen”, zegt De Jong.

10.

Mede-opdrachtgeverschap à la Ooms Bouw & Ontwikkeling: “Als je iets wil binnenhalen dan moet je iets unieks doen.”
Iedereen moet openstaan voor zo’n vernieuwing; de hele organisatie, al je medewerkers. Een procesinnovatie als deze heeft namelijk een grote impact op hoe er gewerkt en gedacht wordt binnen het bedrijf èn de bijbehorende onderaannemers; daarmee raakt het iedereen die er werkt. Met name voor de uitvoerende tak waren er uitdagingen. Er is immers een reden dat bouwers graag kiezen voor seriematige bouw met zo min mogelijk afwijkingen. “Verstoringen brengen faalkosten met zich mee, vandaar dat je dat als bouwer zo min mogelijk wilt hebben tijdens de bouw.