Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Het Italiaanse ijsbedrijf Spica ontwikkelde de voorloper van de Cornetto in 1959. Toen Unilever Spica in 1962 bezocht, waren ze zo enthousiast dat ze de Italiaanse ijsmaker bijna meteen overnamen. De intentie was om een vanille-ijsje te ontwikkelen dat massaal geproduceerd en verkocht zou kunnen worden.
De Cornetto zoals wij die kennen kwam pas op de markt in 1985: een voorverpakt ijsje met vanille-ijs in een hoorntje besprenkeld met chocoladesaus en stukjes hazelnoot met een hompje chocolade op de bodem van het hoorntje, om ervoor te zorgen dat het ijsje niet zou lekken. Unilever werkte jaren aan een onderzoek om het hompje chocolade overbodig te maken.
Het lukte Unilever om een ijsje te maken waarvoor het chocoladestukje niet langer meer nodig was. Het nieuwe ijsje werd met trots gelanceerd. De klanten waren echter teleurgesteld, zij vonden het stukje chocola bij de laatste hap juist erg lekker. De verkopen liepen terug en er kwamen veel klachten binnen. Hierdoor besloot Unilever het stukje chocolade maar weer terug te brengen, ondanks alle jaren onderzoek en de investeringen. Ook moest er aan de machines weer van alles worden veranderd om ze geschikt te maken voor de productie van de ijsjes met chocoladehompje. In veel landen staat de Cornetto inmiddels al jaren in de top 5 bestverkochte ijsjes.
Toen de Cornetto op de markt kwam was het niet mogelijk om het ijsje niet te laten lekken zonder de hulp van een klein chocoladehompje op de bodem van het hoorntje. Jarenlang investeerde Unilever in onderzoek naar hoe dit probleem opgelost kon worden. Toen dit eenmaal lukte en Unilever het ijsje trots presenteerde, bleek dat klanten het ijsje lekkerder vonden toen er nog een chocoladebodem in zat.
Reacties (0)