Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Patiënten brengen tijdens een ziekenhuisopname 90% van de tijd door op hun kamer, waarvan 50% tot 80% in bed. De gevolgen van fysieke inactiviteit zijn groot en dragen bij aan een verhoogde kans op complicaties en functionele achteruitgang. Als antwoord op dit probleem ontwikkelde ZGT een serious game waarmee patiënten worden ‘verleid’ meer te bewegen.
Samen met vier andere overheidsdiensten, die de belangrijkste stakeholders en projectpartners zijn bij het verlenen van een exploitatievergunning, start de Inspectie in het voorjaar van 2019 met het ‘Fast-track-traject verzorgingshuizen’. De verzorg- ingshuizen die deelnemen aan dit traject krijgen prioriteit bij deze projectpartners, specifiek bij de afhandeling van het gedeelte waar ze mee belast zijn. Zo kunnen de verzorgingshuizen sneller hun exploitatievergunningen verkrijgen. Daarnaast zou de Inspectie per 1 augustus 2019 dan uiteindelijk kunnen optreden tegen bestaande en nieuwe verzorgingshuizen die geen exploitatievergunning hebben. De Inspectie kiest voor een veelomvattende aanpak door onder meer voor de bestuurders van alle verzorgingshuizen een informatieavond over het ‘Fast-tracktraject’ te organiseren, een persconferentie met alle hoofden van de vijf overheidsdiensten te verzorgen en regelmatig te overleggen met de vertegenwoordigers van die overheidsdiensten. Naast meerdere herinneringsbrieven, ontwikkelt de Inspectie ook een sturingsinstrument, bestaande uit een gecombineerde beslisboom en scorelijst, en licht deze toe in een aparte bijeenkomst aan de bestuurders van alle verzorgingshuizen en aan andere belanghebbenden. De Inspectie verlengt in de loop van 2019 de deadline om te voldoen aan de eisen voor een exploitatievergunning, omdat nog maar één verzorgingshuis een exploitatievergunning heeft verkregen. De Inspectie kan de resterende verzorg- ingshuizen niet tegelijkertijd sluiten, dat zou een groter maatschappelijk probleem veroorzaken. De verzorgingshuizen krijgen dus extra tijd om aan de vergunningseisen te voldoen. Richting de nieuwe deadline gaat het beter: elf van de negentien verzorgingshuizen hebben een volledige exploitati- evergunningsaanvraag ingediend. De Inspectie gaat in gesprek met de projectpartners en de bestuurders van de resterende acht verzorgingshuizen om de oorzaken te achterhalen.
Na de test- en validatiefase was een volgende stap noodzakelijk. Het prototype was kansrijk, maar behoefde een upgrade door een professionele game-ontwikkelaar. ZGT wil als ziekenhuis geen producteigenaar worden dus werd een samenwerkingspartner voor verdere ontwikkeling gezocht. Eind 2021 begon de zoektocht naar een ontwikkelaar. Verschillende game-ontwikkelaars brachten een offerte uit. Doordat er bij de start van het project geen duidelijke afspraken waren gemaakt over het intellectueel eigendom en het verder vermarkten van het product ontstond een fundamenteel meningsverschil over het intellectueel eigendom. Het beslechten van dit meningsverschil veroorzaakte uiteindelijk in een forse kostenpost voor ZGT. De opdracht werd vervolgens gegund aan een nieuwe game-bouwer. De nieuwe ontwikkelaar ging aan de slag en produceerde in 2023 een mooi, nieuw ontwerp voor een app. De ontwikkelkosten voor definitieve uitwerking bedroegen 75K. ZGT ging, samen met de ontwikkelaar, op zoek naar minimaal vier launching customers om te kunnen starten. Daarbij werd contact gezocht met collega STZ ziekenhuizen tijdens een Doe je mee met mijn idee-bijeenkomst in het Innovatoren netwerk van STZ. Vanuit deze bijeenkomst gaven tien zieken- huizen aan geïnteresseerd te zijn in GoGo. Verschillende verkenningstrajecten vonden daar plaats. Hoewel er veel enthousiasme was voor de serious game bleek er uiteindelijk niemand bereid tot cofinanciering voor de ontwikkeling ervan. Wel gaven partijen aan het spel te willen afnemen als het eenmaal gebouwd was. Zo ontstond er een kip-ei situatie waarmee de serious game uiteindelijk in een soort vacuüm terechtkwam en momenteel een comateus bestaan leidt in ZGT. ZGT is overtuigd van de meerwaarde van de serious game, trots op het voorlopige eindresultaat en blijft zoeken naar mogelijkheden innovatieve manieren om zijn patiënten te verleiden tot meer beweging.
Voor veel patiënten betekent een ziekenhuisopname dat ze het grootste deel van hun tijd doorbrengen op hun kamer, vaak liggend in bed. Het langdurige gebrek aan beweging brengt echter aanzienlijke risico’s met zich mee: het verhoogt de kans op complicaties zoals trombose en longontsteking, en kan leiden tot verlies van spierkracht en functionele achter- uitgang. Fysieke inactiviteit is een verborgen probleem dat bijdraagt aan een langere herstel- tijd en een slechtere algehele gezondheidstoestand. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat patiënten regelmatig bewegen—of het nu gaat om oefeningen in bed, op de rand van het bed, losstaande oefeningen naast het bed, of korte wandelingen door de gang. Elke vorm van beweging draagt bij aan het herstel.
Reacties (0)