Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Uploads (1)
Het doel van dit project was om grip te krijgen op toerismestromen in natuur- en recreatiegebieden en te leren hoe de provincie die op basis van data en AI kan beïnvloeden. Uiteindelijk moest dit leiden tot een monitor of een dashboard waarop beleidsmakers. Maar door de data te ontsluiten konden misschien ook de bezoekers zelf een actueel beeld krijgen van de drukte. Met data science zou zelfs een voorspelling toegevoegd kunnen worden van de verwachte drukte in een gebied, later op de dag of later in de week, om hierop te anticiperen. Als data scientist hielp Jeroen Silvis mee in de verkenning naar geschikte databronnen en verzorgde hij analyses.
Er is lange tijd met veel verschillende personen afgestemd, welke vragen het meest relevant zijn en welk eindproduct het meeste zou opleveren. Vervolgens is geïnventariseerd met welke databronnen dit zou zijn te realiseren. Er werd een externe partij gevonden die gegevens kon leveren over bezoekersaantallen in diverse natuur- en recreatiegebieden, zowel historische gegevens als 'live' gegevens. Hierbij werd gebruik gemaakt van telecom-gegevens, immers aan een mobiele telefoon zit meestal een persoon vast. Toen er tien gebieden zijn gekozen en afgebakend kon de leverancier de data verzamelen en leveren. Die data is geanalyseerd door een data scientist samen met een groep domein experts.
Wat goed ging is dat er uiteindelijk daadwerkelijk data is geanalyseerd en dat er een prototype dashboard is ontwikkeld wat een periode lang 'live' bezoekersaantallen in beeld bracht. Uiteindelijk is de pilotfase van het project verlopen en worden de gegevens in het dashboard niet meer geactualiseerd. Maar deze gegevens bleken ook niet geheel valide. Zo bleek het recreatiegebied het Amsterdamse bos wel heel erg populair, met name t's morgens en 's middags tijdens de spitstijden... Het bleek dan ook dat de snelweg A9, die dwars door het Amsterdamse bos loopt, meegenomen is in de tellingen. De afbakening was dus niet gedetailleerd genoeg. Ook was het voor de domein experts zelf nog niet duidelijk wat 'druk' nu precies betekent. Het dashboard laat al wel prachtig rood, geel en groene kleuren zien, gebaseerd op de bezoekersaantallen per gebied, maar veel verder dan een 'proof of concept' komt het nog niet, omdat de interpretatie en de conclusies nog niet bruikbaar bleken voor besluitvorming. Over een vervolg van het project is al even geen besluit meer genomen. Er is sowieso een verbeterslag nodig in de validiteit/kwaliteit van de data. Maar er moet ook dieper worden nagedacht over 'drukte' als concept en hoe het te vatten in cijfers. Verder heeft het project focus nodig: wat is echt de kern van de vraag en welke oplossingen zijn uitvoerbaar?
Provincie Noord-Holland ziet dat de recreatiedruk toeneemt door verstedelijking en veranderend gedrag van mensen. Ook natuurgebieden komen door de alsmaar stijgende bezoekersaantallen onder druk te staan. Het doel van dit project was om grip te krijgen op toerismestromen en te leren hoe de provincie die kan beïnvloeden. Er is een eerste verkenning gedaan naar beschikbare databronnen en wat voor waardevolle inzichten uit de verzamelde data te halen zijn.
Verklaring voor de extreme drukte in het Amsterdamse Bos
Reacties (0)