Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Om fastfoodketens in Frankrijk milieubewuster te maken, werden deze ketens verplicht om per 1 januari 2023 herbruikbare vorken, messen, bakjes en bekers te geven aan klanten die geen afhaalmaaltijd haalden, maar ter plekke gingen eten. Dit herbruikbare serviesgoed zou dan na de maaltijd door het personeel weer worden afgewassen. Frankrijk is de eerste in de wereld met deze regelgeving.
Er werd door veel ketens hip en kleurvol serviesgoed ontworpen. Om het serviesgoed te personaliseren, zetten veel fastfoodketens hun logo erop. Zo werden er bijvoorbeeld door McDonalds mooie roze limonadebekers met hun logo erop geproduceerd. Er werd zo’n 100 miljoen euro geïnvesteerd door McDonald’s Frankrijk voor de productie van het servies en de speciale vaatwassers.
Doordat het serviesgoed er zo aantrekkelijk uitzag, gingen klanten het stelen om het te verzamelen als collectors items. Vooral bij vestigingen waar veel jongeren en/of toeristen komen werd veel gestolen. Het bedrijf dat het serviesgoed verkoopt aan McDonald’s geeft aan dat dit vaker gebeurt wanneer restaurants met iets nieuws komen en verwacht dat de diefstal na verloop weer zal afnemen. McDonald’s heeft een communicatieplan opgesteld om ervoor te zorgen dat klanten en personeel minder gaan stelen.
Frankrijk kwam met een nieuwe regelgeving waardoor per 1 januari 2023 fastfoodrestaurants herbruikbaar servies moesten aanbieden aan mensen die hun bestelling in het restaurant wilden opeten. Er werd flink geïnvesteerd om onder andere mooie herbruikbare bakjes en bekers te maken. Sinds de introductie van het servies hebben de fastfoodketens te maken met diefstal, mensen verzamelen het servies als collectors items.
Reacties (0)