Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
In 2018 werd de elektrische deelstep geïntroduceerd in Parijs. Het idee was dat dit vervoersmiddel een alternatief kon bieden voor auto, metro of fiets. Minder auto’s in de stad is natuurlijk bevorderlijk voor de lokale luchtkwaliteit en goed voor het milieu en onze toekomst. Door het huursysteem hoeven gebruikers geen grote investering te doen om gebruik te kunnen maken van de step, zo werd het de elektrische step toegankelijk voor een grote groep.
Via verschillende apps werden zo’n 15.000 steps te huur aangeboden in de Franse hoofdstad. Kinderen vanaf twaalf jaar konden al een step huren. De introductie verliep niet vlekkeloos en daarom werden er nieuwe regels door het stadsbestuur ingesteld. Er kwamen speciale parkeerzones (want ze werden vaak zomaar ergens op de stoep achtergelaten), de maximumsnelheid werd aangescherpt en het aantal aanbieders werd beperkt.
Helaas bleef het klachten regenen over de steps. Veel voetgangers vonden dat de bestuurders van de steps asociaal rondreden en overlast veroorzaakten. Ook veroorzaakten de steps ongelukken en vielen er hierdoor meerdere doden en honderden gewonden. De minimumleeftijd om van de step gebruik te maken is inmiddels verhoogd van twaalf naar veertien jaar. In een referendum stemde 90 procent van de Parijzenaars tegen de elektrische huursteps in de stad en ook de burgemeester Anne Hidalgo wil de huursteps uit de stad verbannen.
In 2018 werd de elektrische deelstep als alternatief vervoersmiddel geïntroduceerd in Parijs. Gebruikers vanaf twaalf jaar konden via apps de steps huren. Er werd sinds de komst van de huursteps veel geklaagd door bewoners: ze werden zomaar overal achtergelaten, bestuurders reden asociaal en zorgden voor ongelukken. In een referendum over de steps werden ze door de grote meerderheid weggestemd uit de stad.
Reacties (0)