John de Mol beoogde met zijn ambitieuze televisieproject een jaar na de start een marktaandeel van 10 procent te behalen.
De Mol deed een miljoeneninvestering en kocht tv-sterren aan zoals Linda de Mol, Beau van Erven Dorens, Jack Spijkerman, uitzendrechten voor het eredivisievoetbal en investeerde in talloze nieuwe formats.
Een mix van voetbal, spelletjes, Nederlands drama (Gooische Vrouwen, Van Speijk), praatprogramma’s, een realitysoap met pornoster Kim Holland én een programma waarbij in lijken werd gesneden.
De kijkcijfers bleven achter bij de verwachtingen en schommelden tussen de 6 en 7 procent. Zelfs de voornaamste publiekstrekker, het eredivisievoetbal, scoorde minder goed dan verwacht. Het programma “De Wedstrijden” trok op zondagavond ruim 2 miljoen kijkers: 1 miljoen minder dan Studio Sport voorheen.
Ook financieel ging het niet goed met TIEN. De Mols zender verloor miljoenen euro’s per jaar. Media-analist Oskar Tijs van zakenbank Kempen schat dat De Mol jaarlijks tussen de 125 en 150 miljoen euro kwijt was aan onder meer salarissen en uitzendrechten.
Ondanks een miljoeneninvestering en ondanks een keur aan sterren die op andere zenders wel scoorden heeft TIEN/Talpa het niet zelfstandig gered. Inmiddels is TIEN geïntegreerd in onderdelen van RTL Group. Talpa Media kreeg een aandeel van 26,3 procent in het nieuwe RTL Nederland.
John de Mol begon televisiezender TIEN en investeerde er miljoenen in. Terwijl de zender veel tv-sterren had bleven de kijkcijfers erg laag. De Mols zender verloor miljoenen euro's per jaar en uiteindelijk stopte de Mol met de zender en is TIEN geïntegreerd in onderdelen van RTL Group.
Mensen hebben ingesleten patronen. Zo zegt John de Mol dat hij zelf heeft onderschat hoe trouw het kijkerspubliek is. "Veel mensen stemden op zaterdag om acht uur af op de Vara voor een comedy-achtig programma. Na het vertrek van Jack Spijkerman heeft de Vara daar heel slim Paul de Leeuw geprogrammeerd. Het duurt blijkbaar langer om mensen uit hun gewoonte te halen.”
De voornaamste kritiek is dat het profiel van de zender niet duidelijk was: TIEN probeerde er te zijn voor vrouwen, mannen én gezinnen. Vergelijk het profiel bijvoorbeeld met Net5. Dat heeft een helder omschreven doelgroep: jonge, koopkrachtige vrouwen. “Tien is er helaas niet in geslaagd om de doelgroep scherp te krijgen”, aldus media-analist Oscar Tijs.
Marceline Beijer van mediabureau Kobalt: „Talpa lijkt zich op drie doelgroepen tegelijk te richten: met voetbal op mannen, met dramaseries op vrouwen en op gezinnen met bijvoorbeeld Lotte. Dat is onduidelijk. Adverteerders weten dan niet wie ze bereiken.”
In het vervolg is het dus handig om goed na te gaan welke partijen allemaal belangrijk zijn, want nu is er geen rekening gehouden met de adverteerders en weten zij niet op welke groep ze zich moeten richten.
Op veel plekken wordt de tv-zender van John de Mol als mislukking afgeschilderd. John de Mol zelf is het daar niet mee eens. “Ik heb altijd gezegd dat het drie tot vijf jaar zou duren voor we zouden zijn waar we wilden zijn. En ik heb altijd gezegd dat 90% van de nieuwe programma’s zou mislukken”, aldus de mediamagnaat aan tafel bij Nova. “De verliezen die we hebben geleden zijn allemaal ingecalculeerd, alles verliep volgens het businessplan.”
Evengoed erkent hij dat er wat calculatiefouten zijn gemaakt, zoals het te vroeg brengen van NSE. “Dat had beter pas in het tweede of derde jaar kunnen komen.
NSE zorgde voor geen kijkers en was een grote mislukking van TIEN
Timing is erg belangrijk voor een project, te laat en iemand anders heeft de kans al gepakt en als het te vroeg is is er nog geen belangstelling voor.
Reacties (0)