Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Afgelopen jaren zijn er veel nieuwe brouwerijen gestart. Speciaalbier was een hype en het waren gouden tijden voor brouwers. Veel brouwers die startten als hobby begonnen hun eigen commerciële brouwerij. Soms was dit in combinatie met een proeflokaal, hier kunnen gasten brouwers aan het werk zien.
Het was belangrijk voor deze nieuwe kleine brouwerijen om bier van goede kwaliteit te verkopen, ook al kost dit meer geld om te produceren.
Het aantal brouwerijen neemt sinds vorig jaar af. Men drinkt minder bier. In slechts een jaar is de bierconsumptie met 2,4 procent gedaald. Een alcoholvrij biertje wordt ook steeds duurder, de belasting hierop is met bijna 200 procent verhoogd. Dit heeft geen positief effect gehad op de verkoop, die voorheen groeide en nu met 2 procent is afgenomen. Er waren in 2023 76 brouwerijen minder dan het jaar daarvoor. De verwachting is dat deze trend zich doorzet. De kosten voor brouwerijen stijgen en er is veel concurrentie.
Een aantal jaar geleden werd speciaalbier een de hype. Veel brouwers veranderden hun hobby in een eigen bedrijf, het waren gouden tijden op de biermarkt. Afgelopen jaren zijn veel van deze brouwers weer verdwenen. Er was veel concurrentie en de kosten waren te hoog om te blijven produceren.
Reacties (0)