Archetype

The winner takes it all

Ruimte voor slechts een oplossing

Hoewel de wereld in het algemeen en innovatie in het bijzonder, baat heeft bij diversiteit en concurrentie, is er soms toch maar plek voor één dominante speler. Denk bijvoorbeeld aan standaarden die nodig zijn om daarop individuele ontwikkelingen mogelijk te maken. ABBA maakte hier ooit een liedje over: ‘The winner takes it all, the loser standing small.’

10 recente lessen

1.

Blokker in de problemen
De concurrentie van online verkopers en andere (goedkopere) winkels zoals de Action was groot en zorgde voor lagere verkoopcijfers.

2.

Concord spel valt niet in de smaak
Er is veel concurrentie van andere spellen die wel gratis zijn, het is lastig om spelers over te halen een spel aan te schaffen als er zo’n groot aanbod is van gratis spellen.

3.

Geen party bij Tupperware
Andere bedrijven bieden vrijwel dezelfde producten aan als Tupperware tegen een lagere prijs.

4.

Kleine brouwers komen en gaan
Als te veel partijen dezelfde soort producten aanbieden, heeft niet iedereen genoeg klanten om alle ondernemingen draaiende te laten houden.

5.

New Coke / Coke II
Door de druk van de concurrentie is Coca-Cola van hun succesformule afgeweken.

6.

Babylon trekt geen volle zalen
De concurrentie van andere films was groot, mensen gaan niet voor iedere film een ticket kopen en de grote franchise films weten veel bezoekers aan te trekken.

7.

De ondergang van de Back To The Future auto
De DeLorean kon de concurrentie van andere autobedrijven die ook met steeds innovatievere auto’s kwamen niet aan.

8.

Waterstofboot Lovers
De gemeente Amsterdam kreeg meer voorkeur voor elektrisch rijden (accu's) dan voor het rijden op waterstof.

9.

Derde WK poging met bondscoach Louis van Gaal
Er is veel concurrentie van andere sterke teams op het WK toernooi en er kan natuurlijk maar één land wereldkampioen worden.

10.

Legalisatie cannabis in Californië
De illegale drugsverkooppunten hebben twintig jaar lang zich kunnen ontwikkelen en verkeren zich in een sterke positie. Het is voor nieuwe ondernemers die ook nog eens tegen allerlei praktische problemen aanlopen ontzettend moeilijk om daarmee te concurreren.