Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Visie: het project wilde patiënten mondiger maken. Zorgconsumenten willen (en moeten) actiever betrokken zijn bij het managen van hun gezondheid en ziekte omdat dit leidt tot zorg die beheersbaar, controleerbaar en efficiënt is. Dit zou uiteindelijk moeten leiden tot betere zorguitkomsten en een efficiënter zorgsysteem. Missie: het Umenz project had enerzijds als doel om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren en anderzijds de patiënt, door betere informatie en educatie, in staat te stellen een actieve rol te laten spelen bij het managen van zijn behandeling. Umenz maakte gebruik van innovatieve online applicaties met een mix van animaties, apps en eenvoudige vragenlijsten om begrip te verbeteren, therapietrouw te toetsen en gebruikersfeedback laagdrempelig te verzamelen en terug te koppelen. Uit onderzoek van onder meer de OECD blijkt dat slechts de helft van de mensen die medicijnen voorgeschreven krijgt, deze medicatie op de juiste wijze op de juiste tijd en in de juiste hoeveelheid neemt. De missie van Umenz was om het patiënten zelfmanagement te faciliteren door webportalen en multifunctionele apps te ontwikkelen waarmee de patiënt, via een intelligente server, voortdurend verbonden is met al zijn behandelaren.
De aanpak van het Umenz project bestond uit verschillende stappen: 1 Gebruik van animaties en video’s: er werd een database met 350 animaties in 21 talen in licentie genomen, die medische ingrepen en de werking en het gebruik van geneesmiddelen uitlegden. Daarnaast werden, samen met een regisseur van Sesamstraat, instructievideo's gemaakt. Al deze animaties werden gebruikt om patiënten op een begrijpelijke manier te informeren over hun gezondheidstoestand en behandelingen. 2 Ontwikkeling van apps: er werden verschillende apps ontwikkeld, waaronder een app voor gewichtsmanagement en een duo-app systeem voor verschillende ziektebeelden. Het duo app systeem verbond patiënten middels een app en een intelligentie server met alle relevante zorgverleners. Deze apps stelden patiënten en zorgverleners in staat om samen te werken en afspraken te maken over de zorg en bevorderde. Ook bevatten de apps eenvoudige checklists en vragenlijsten waarmee patiënten hun begrip van de behandeling en therapietrouw konden toetsen en de voortgang konden monitoren. Alles was NEN7510 & ISO27001 gecertificeerd. 3 Validatie en studies: om de effectiviteit van de tools te testen, werden er verschillende studies uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is een 24-weken durende studie met adolescenten met astma, waarbij de deelnemers een inhaler en een instructiefilmpje kregen en wekelijks een vragenlijst invulden. Tevens waren er vijf ZonMW studies en twee promotieonderzoeken gerelateerd aan het Umenz project. 4 Samenwerking met apothekers: apothekers speelden een cruciale rol als investeerders in het Umenz project. Ook waren ze betrokken bij het verstrekken van informatie en het begeleiden van patiënten via hun eigen Umenz website en via schermen in de apotheek. Apothekers gebruikten de tools om patiënten beter te informeren over hun medicatie en om de communicatie te verbeteren. 5 Samenwerking met experts: het team werkte samen met psychologen, datawetenschappers en andere experts om ervoor te zorgen dat de ontwikkelde tools wetenschappelijk onderbouwd en effectief waren. 6 Talrijke publicaties: in totaal werden meer dan meer dan 25 artikelen geplaatst (PW, Arts&Auto, Zorgvisie, Emerce, IVM, Zorgnieuws, Farma Actueel) en tientallen presentaties op relevante plekken (Apo’s vh Noorden, Gimmics, VJA, VWS, COA, INSEAD AA , CZ,VGZ, Achmea). Umenz won in 2015 de KNMP Innovatieprijs en in 2017 de Nationale Zorginnovatieprijs.
Het resultaat van het Umenz project was een wetenschappelijk gevalideerd platform met diverse apps die goed werden ontvangen door zowel gebruikers als zorgverleners. De tools bleken effectief in het verbeteren van de communicatie tussen patiënten en zorgverleners en het betrekken van patiënten bij hun eigen zorgproces. Het project stuitte echter op verschillende obstakels die ervoor zorgden dat het uiteindelijke resultaat anders was dan gepland: 1 Gebrek aan financiering: ondanks de positieve resultaten en vaak groot enthousiasme, waren zorgverzekeraars en investeerders uiteindelijke toch niet bereid om structureel in Umenz te investeren. Dit kwam deels doordat het project geen geaccepteerd verdienmodel had, ondanks dat de zorgverzekeraars overtuigd waren van de toegevoegde waarde van het platform. 2 Gebrek aan adoptie: hoewel de tools effectief waren, wilden zorgverleners en apothekers niet betalen voor de extra diensten die het platform bood. Dit kwam doordat zij geen vergoeding kregen van de zorgverzekeraars voor het gebruik van de tools. 3 Systeembeperkingen: het bestaande zorgsysteem en de financieringsmodellen waren niet ingericht op het ondersteunen van dergelijke innovatieve oplossingen. De financiering is nog steeds productiegericht met een focus op kosten van geneesmiddelen en niet op de uitkomst van de behandeling. Daarbij wordt een focus op doelmatigheid en het leveren van gepaste zorg nog steeds niet voldoende financieel beloond. Dit zorgde ervoor dat het moeilijk was om de tools op grote schaal te implementeren.
Pieter-Joep Huige studeerde farmacie en geneeskunde in Utrecht en werd direct na zijn studie gerekruteerd door het Amerikaanse farmaceutische bedrijf Eli Lilly, waar hij diverse management functies bekleedde waaronder medisch directeur en licensing director voor Europa, Midden-Oosten en Afrika. Gedurende zijn jarenlange carrière in de farmaceutische industrie, waarin hij werkte met een netwerk van bedrijven en researchinstellingen, realiseerde Pieter-Joep zich hoe inefficiënt het zorgsysteem vaak was. Patiënten kregen veel verantwoordelijkheid zonder adequate opleiding en de communicatie tussen patiënt en zorgverlener was vaak gebrekkig. Deze inzichten brachten Pieter-Joep ertoe om in 2011 samen met Piet van der Wal, arts en programmeur en Marcus Konings, communicatie- conceptontwikkelaar het Umenz project te starten.
Reacties (0)