Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Nederlands oudste internetdrogist drogisterij.net werd opgericht in 1999 door Jaap Santifort, die handig was met computers. In hetzelfde jaar startten meer grote webwinkels zoals Bol.com, Coolblue en Marktplaats.
Santifort stopte als ict’er en ging full time aan de slag met drogisterij.net. Het was niet goedkoop om zo’n webwinkel op te zetten en Santifort moest zelfs zijn huis verkopen en tijdelijk in een caravan wonen om zijn idee werkelijkheid te maken. Wat het lastiger maakt is dat veel van de producten die verkocht werden makkelijker overal te krijgen zijn dan dvd’s of boeken. Iedereen heeft wel een drogist in de buurt waar je haarspray en zonnebrand kan kopen. Ook waren er al grote bedrijven met veel investeerders zoals PharmaPlaza waartegen de kleine webwinkel van Santifort moest concurreren. Toen veel webwinkels het loodje legden in het jaar 2000 bleef drogisterij.net overeind, zij hadden immers voorzichtig altijd op hun uitgaven gelet. De onderneming groeide door tot een omzet van ruim 7 miljoen euro in 2011, het was toen de grootste online drogisterij van Nederland. Tussen 2007 en 2011 traden er wel nieuwe bedrijven toe tot de markt zoals DeOnlineDrogist, Koopjesdrogisterij.nl, en Drogist.nl. In 2014 had de eerste van die bedrijven Drogisterij.net ingehaald in omzet. Ook niet drogisterijwebwinkels gingen hun assortiment uitbreiden en ook producten als shampoo verkopen. In 2011 kreeg Drogisterij.net een nieuwe investeerder BB Capital en de inbreng werden de bedrijven van een aantal concurrenten overgekocht. Uiteindelijk was Santifort toch minder enthousiast over BB Capital, want het bleek dat de overname vooral gefinancierd werd met schulden, die op de schouders van Drogisterij.net kwamen. Het bedrijf werd vervolgens voor 1 euro verkocht aan investeerder Goeyland en Santifort bleef directeur. De samenwerking tussen Santifort en de nieuwe eigenaar verliep niet soepel en Santifort werd eind 2018 ontslagen, ze waren het niet eens over de commerciële strategie.
Er kwam geen verbetering voor Drogisterij.net na het vertrek van Santifort en het hield het nog maar zo’n vier jaar vol. Drogisterij.net lukte het niet om profijt te maken van de toegenomen vraag naar gezondheidsartikelen na de uitbraak van de corona pandemie. Santifort zegt te hopen op een doorstart, hij is trots op het bedrijf en wil dat de medewerkers ervan hun baan kunnen behouden.
De oudste online drogisterij van Nederland, Drogisterij.net, is failliet. Het bedrijf heeft meer dan twintig jaar bestaan en was een tijd lang een succesvolle middenmoter onder de webwinkels. Toenemende concurrentie en een investeerder met geldproblemen deden Drogisterij.net uiteindelijk de das om.
Reacties (0)