Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
Google X is een tak van Google waar heel experimentele dingen worden gedaan, hier is ook ruimte voor mislukkingen. Zij introduceerden de Google Glass: een smart bril. Op deze manier wilden ze kijken wat de markt met het product zou doen: is er vraag naar het apparaat en wat voor toepassingen zouden mensen verzinnen voor de bril? In plaats van zelf toepassingen verzinnen, wilde het team Google X dat mensen zelf toepassingen zouden bedenken.
Er werd een bril ontworpen allerlei functionaliteiten en deze bril werd op de markt gebracht. De bril zou informatie weergeven zoals op een smartphone, maar dan handsfree. De bril kon bediend worden door middel van stem of de touchpad aan de zijkant van het montuur.
Nerds wilden de gadget graag hebben en het apparaat werkte goed. Er waren wel een aantal praktische ongemakkelijkheden: wanneer iemand de bril ophad, vroegen andere mensen zich af wat daar nu eigenlijk gebeurde en of ze bijvoorbeeld gefilmd of gefotografeerd werden. Hierdoor werden de mensen die iemand met zo’n bril zagen rondlopen bang dat hun privacy zou worden geschonden. Vanwege deze reden zijn er zelfs mensen in elkaar geslagen en een casino uitgezet, vanwege verdenking van fraude. Daarnaast waren er ook zorgen over de verkeersveiligheid: het montuur de bril zou zorgen voor een dode hoek. Daarnaast zijn veel van de functionaliteiten van de bril tegenwoordig ook te vinden op je smartwatch. Het augmented reality aspect ervan zie je daarnaast nu in auto’s waarin dingen worden geprojecteerd op de voorruit terug. Aan het idee van de bril mankeerde weinig, maar er was geen acceptatie in het sociale verkeer. Het zou wel goed werken als professionele toepassing, bijvoorbeeld voor chirurgen die tijdens een operatie informatie op de bril zouden kunnen ontvangen. Mensen gaven aan er maximaal 200 dollar voor over te hebben, maar de prijs werd 1500 dollar. Door deze hoge prijs vielen de verkoopcijfers al helemaal tegen. Er zijn zo’n 850.000 brillen verkocht. De verkoop van de bril is gestaakt in 2015 vanwege een gebrek aan belangstelling. De ondersteuning voor het apparaat voor particulieren gaat ook stoppen. Dit houdt in dat je er na verloop van tijd niet meer zoveel aan zult hebben.
Google kwam in 2013 met de Google Glass: een slimme bril die informatie weer zou geven zoals op een smartphone, maar dan handsfree. Er bleek maar weinig belangstelling naar de bril, er waren namelijk bezwaren wat betreft privacy en veiligheid. In 2015 werd de verkoop stopgezet.
Reacties (0)