Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
In de zomer van 1996 kwam het nieuwe programma Sport7 voor het eerst op de televisie. Het was een samenwerking van onder andere de KNVB, Endemol Sport, Nuon, Telegraaf, Philips, ING en KPN, veel grote partijen dus. Hierdoor was er de verwachting dat het echt wat zou gaan worden.
Sport7 was de eerste commerciële partij die de voetbalrechten van de KNVB Eredivisie kocht. Op 18 augustus 1996 kwam de eerste aflevering op televisie met de openingswedstrijd Ajax-PSV. Men kon een paar maanden gratis kijken naar Sport7, na de ‘free trial’ kon men voor een paar gulden per maand verder blijven kijken. Er was kritiek op de zender en er werd zelfs landelijk actie gevoerd om het programma uit de lucht te krijgen. Dick Jense (destijds wethouder bij Onafhankelijk Rijswijk) vond dat dit zorgde voor het stijgen van de lasten van de televisiekijkende Nederlander. Hij mailde alle gemeentebesturen van Nederland met het verzoek om niet mee te werken met Sport7. Daarnaast wilden kabelmaatschappijen de gevraagde 2 gulden per kijker niet betalen. Ook werd het programma minder goed bekeken dan verwacht, want er was maar weinig belangstelling voor wedstrijden van mindere clubs. Sport 7 maakte 400.000 gulden verlies per dag.
Na vier maanden verdween Sport7 alweer voorgoed van de buis. Een van de problemen was volgens tv-deskundige Bert van der Veer het wegblijven van bekende sportpresentatoren. Daarnaast was men destijds niet bereid om voor een sportzender te betalen. Ook zag men Sport7 als een concurrent van NOS Studio Sport, waardoor Sport7 ook niet de sympathie had van het publiek. Volgens sportverslaggever Leo Driessen, een van de gezichten van Sport7, werden presentatoren die niet de overstap naar Sport7 maakten gezien als integer, niet om te kopen. Driessen denkt dat in de presentatoren in werkelijkheid wel naar NOS zijn gestapt met het door Sport 7 aangeboden contract, waarna NOS hun salaris verhoogd heeft. Dan was er ook nog het probleem dat clubs zeiden dat zij de rechten hadden op de beelden van de wedstrijden, niet de KNVB. De rechter gaf de clubs hierin gelijk en dit kostte de zender bijna 100 miljoen gulden. Ook denkt Driessen dat ze iets extra’s hadden moeten aanbieden dat Studio Sport niet had, zoals live voetbal.
In 1996 kwam de KNVB in samenwerking met een aantal grote bedrijven met de nieuwe commerciële sportzender Sport7. Men had weinig belangstelling voor de zender, destijds was men niet bereid om te betalen om naar sport te kijken, liever keek men dan de samenvatting van een voetbalwedstrijd bij concurrent Studio Sport van NOS. Doordat Sport7 probeerde te concurreren met het geliefde Studio Sport, had het programma gelijk het publiek tegen zich.
Reacties (0)