Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
In de jaren 50 wilde Ford zijn marktaandeel vergroten. Ford had al de submerken Mercury en Lincoln en wilde een nieuw submerk introduceren: Edsel. Het werd vernoemd naar Edsel Ford, de zoon van Henry Ford. Edsel Ford runde van 1919 tot 1943 Ford en richtte succesvol Mercury op. Hij stierf op 49-jarige leeftijd aan maagkanker.
Ford deed eerst uitgebreid marktonderzoek naar of het publiek wel zat te wachten op het nieuwe merk. Toen dit zo leek te zijn, werd er een grote lancering voorbereid met een tv-show waarvoor grote beroemdheden waren ingehuurd. Het publiek had grote verwachtingen van het nieuwe merk. Er werden zeven modellen uitgebracht. Zaken die opvielen waren onder andere de verticale grille en het ontbreken van cruise control.
Het merk werd ondanks de grote campagne geen succes. Het publiek vond de rechtopstaande grille niet mooi en snapte niet wat Edsel precies zou moeten toevoegen. Wat Edsel ook miste in vergelijking met concurrenten was klantenloyaliteit. Ook was er geen behoefte van klanten aan een extra middenklasse merk en juist wel aan zuinige auto’s, die Edsel niet maakte. Tot slot was de kwaliteitscontrole niet goed uitgevoerd, waardoor er auto’s met allerlei gebreken geproduceerd werden. Om van Ford Edsel toch een succes te maken werden er een aantal aanpassingen gemaakt en werden er in plaats van 7 modellen nog maar 3 modellen verkocht. Deze poging was tevergeefs en eind 1959 kwam er een einde aan Edsel. Een dure mislukking, want Ford maakte er 350 miljoen dollar verlies op, wat anno nu ongeveer 2,4 miljard dollar zou zijn geweest.
Ford wilde naast de bestaande submerken Mercury en Lincoln een nieuw submerk oprichten: Ford Edsel. Na grondig marktonderzoek en een grote campagne werden zeven modellen middenklasse-auto’s op de markt gebracht. Helaas werden er maar weinig auto’s van Edsel verkocht. Het publiek vond de auto’s niet mooi en duurzaam genoeg en er zaten productiefouten in. Ook had Edsel niet genoeg loyaliteit van klanten.
Reacties (0)