Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
De warenhuisketen Hudson’s Bay wilde in 2017 Nederland veroveren, het streven was om in totaal zestig vestigingen in Nederland te krijgen.
In september 2017 opende Hudson’s Bay in rap tempo in centra van grote Nederlandse steden filialen. In de eerste drie weken werden maar liefst tien filialen geopend. Bijna alle winkels werden geplaatst in oude vestigingen van de failliete V&D. Hudson’s Bay wilde als personeel in de winkels millennials en om deze te bereiken werden bekende influencers ingezet.
Ondanks de jonge verkopers in de winkels, kwamen er maar weinig jonge klanten naar de warenhuizen. De verkoopcijfers vielen enorm tegen en een half jaar later in april 2018 werd er in de media al benoemd dat sluiting en faillissement de beste opties waren. Het bleek lastig om de geliefde V&D goed te vervangen en er was een gebrek aan een echte strategie. De producten bij Hudson’s Bay waren niet goedkoop, maar in tegenstelling tot een winkel als de Bijenkorf kwam ondanks het prijskaartje geen echte ervaring voor de klant. Dit is nodig, want anders willen consumenten niet naar je winkel komen. Het is voor klanten gemakkelijk om online te winkelen, dus je moet het als warenhuis de moeite waard maken om naar je winkel te komen. Om jonge mensen aan te kunnen spreken moet je echt innovatief en onderscheidend zijn, wat Hudson’s Bay niet was. Bovendien waren de producten die Hudson’s Bay verkocht makkelijker en goedkoper te krijgen in de winkels van de merken zelf.
De Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay opende in 2017 zijn deuren in Nederland, al een paar maanden na de opening leek het slecht te gaan en eind 2019 werd Hudson's Bay door de rechter failliet verklaard. Hudson’s Bay nam veel oude V&D panden over, maar het lukte niet om de consument er ook weer naartoe te krijgen.
Reacties (0)